Gå direkt till innehållet

Funderar du på om rekonstruktion är något för ditt företag?

Tveka inte att ställa dina frågor till oss. Det enda vi arbetar med är företagsrekonstruktioner, så vi vet med andra ord det allra mesta om vad som gäller. Hoppas vi hörs!

Finansiering Budget Affärsutveckling

Att göra en likviditetsbudget

Oavsett om du är en enskild näringsidkare, VD eller ekonomichef är det viktigt att planera företagets verksamhet genom budgetarbete. I detta inlägg beskriver vi hur du gör en likviditetsbudget och varför den behövs.

Olika sorters budgetar

Budgetens upplägg beror vad du har för syfte med den. En budget kan till exempel vara anpassad för intern avstämning eller fungera som underlag för en låneansökan till banken. De två vanligaste budgetkategorierna är resultat- och likviditetsbudget. De båda tangerar varandra men resultatbudgeten fokuserar på vad företagets intjäning behöver vara för att täcka samtliga kostnader och gå med vinst. Likviditetsbudgeten, som vi behandlar i detta inlägg, fokuserar på om företaget kommer att ha tillräckligt med pengar i kassan för att drivas vidare.

Varför det är viktigt att upprätta en likviditetsbudget

Även om företaget går med vinst på helåret är det viktigt att prognostisera företagets kassaflöde för att undvika tillfälliga likviditetsproblem. Att företaget beräknas gå med vinst är nämligen ingen garanti för att likviditeten kommer att vara god under hela året. Genom att prognostisera kassaflödet kan företaget till exempel anpassa sina kunders kredittider jämfört med de kredittider det får från sina leverantörer eller anpassa verksamhetens investeringstakt. Företaget kan genom dessa åtgärder ofta undvika dyra likviditetslån som checkkrediter och fakturaköp eller fakturabelåning. Kort sagt  kan företagets lönsamhet påverkas negativt även av korta perioder med dålig likviditet.

Om ditt företag har drabbats av tillfälliga likviditetsproblem kan du läsa våra tips på hur du tar dig ur de ekonomiska problemen här.

Tips när du upprättar en likviditetsbudget

Här kan du ladda ner vår likviditetsbudgetmall som är en bra utgångspunkt för din budget.

När du gör en likviditetsbudget är det särskilt viktigt att komma ihåg att in- och utbetalningar ska förläggas till den månad då de förväntas ske. Det innebär till exempel att du alltså inte ska utgå från när fakturan skickas eller tas emot om inte betalningsvillkoren är per omgående. Tänk även på att i likviditetsbudgeten tas inga periodiseringar eller avskrivningar upp.

Följande kan vara bra att reflektera över:

  • Vad har företagets försäljning för momssatser och förekommer omvänd skattskyldighet i verksamheten?
  • När sker löpande skatteinbetalningar?
  • Är företagets intjäning jämnt fördelad över året eller förekommer säsongsvariationer?
  • Vilka är företagets återkommande kostnader?
  • Vad har bolaget för kommande engångskostnader och investeringskostnader?
  • Hur kommer personalkostnaderna se ut under året; finns det till exempel perioder med mycket övertid som ersätts genom betalning och när betalas semesterersättningen ut?

Om du vill ha hjälp och råd

Oavsett om du är i början av din resa som företagare, eller har erfarenhet men vill utveckla din affär vidare, är ett bra första steg att upprätta en likviditetsbudget. Om du har frågor angående budgetarbete och företagande hjälper vi dig gärna.

Vi på 180 grader är både ekonomer och jurister och vi har mångårig erfarenhet av verksamhetsutveckling för företagare. Vill du veta mer om inlägget eller hur vi kan hjälpa ditt företag, kontakta oss!

Få tips & fakta om rekonstruktion direkt i inboxen

Prenumerera så skickar vi ett mail varje gång vi publicerat nya, matnyttiga artiklar.