Hur ansöker man om rekonstruktion?
För att påbörja en rekonstruktion behöver du först sätta dig in i om rekonstruktion är rätt verktyg för att komma till rätta med företagets problem. Därefter bör du kontakta en potentiell rekonstruktör med rätt erfarenhet och få dennes analys av läget. Slutligen ska själva ansökan om rekonstruktion upprättas och arbetet kan påbörjas!
1. Skaffa information om vad en rekonstruktion är
Det finns information om vad en företagsrekonstruktion är på flera håll. Både Skatteverket och Kronofogden har information på sina webbsidor, men olika branschaktörer har också information, som man kan ta del av i varierande grad.
Här hittar du mer information om vad en företagsrekonstruktion innebär.
2. Kontakta en tilltänkt rekonstruktör
Valet av rekonstruktör är mycket viktigt. Det råder stor skillnad mellan branschens olika aktörer när det gäller hur ofta en rekonstruktör lyckas med sina processer. Som företagare kan man ta kontakt med ett par olika rekonstruktörer och jämföra hur de resonerar. Att anlita en rekonstruktör som är specialiserad på företagsrekonstruktion samt har gedigen erfarenhet av området är generellt sett att föredra.
3. Upprätta en ansökan om företagsrekonstruktion
När du som företagare har bestämt dig för vem som ska utses till rekonstruktör kan arbetet med att upprätta ansökan om rekonstruktion påbörjas. Företaget ska själv lämna in ansökan till tingsrätten, men man tar ofta hjälp av den tilltänka rekonstruktören för att se till att allt går rätt till. Här kan du läsa om vad ansökan ska innehålla.