Gå direkt till innehållet

Funderar du på om rekonstruktion är något för ditt företag?

Tveka inte att ställa dina frågor till oss. Det enda vi arbetar med är företagsrekonstruktioner, så vi vet med andra ord det allra mesta om vad som gäller. Hoppas vi hörs!

Affärsutveckling

Hur gör jag en affärsplan?

En affärsplan är en beskrivning av ett företag som sammanfattar företagets mål, affärsmodell, ekonomi och omgivning. Affärsplanen fungerar som en manual för företaget och kan ligga till grund för strategiarbete. I detta blogginlägg berättar vi om affärsplanens olika delar.

Varför affärsplan?

En affärsplan är en bra grund för att kunna utveckla företaget och kan också vara nödvändig om du vill söka extern finansiering. Med hjälp av affärsplanen tydliggör du företagets verksamhet både för dig själv och andra.

Affärsplanens delar

En affärsplan ska utformas utifrån din verksamhet och bör innehålla en beskrivning av verksamheten, verksamhetens mål och vision, företagets affärsmodell, en kort marknadsanalys, en beskrivning av företagets konkurrenter samt finansiell information.

  • Verksamhetsbeskrivning: Vad gör företaget och hur är företaget uppbyggt? Relevant information kan t.ex. vara antal anställda, företagets produkt eller tjänst, företagets ålder och väsentliga händelser som har betydelse för verksamheten t.ex. betydande investeringar eller ägarbyten.
  • Vision och mission: Visionen beskriver företagets långsiktiga mål och vad företaget vill uppnå i framtiden, medan missionen är mer konkret och fokuserar på det företaget gör idag. Ett exempel på en vision är ”Vår vision är att bli Sveriges största leverantör av reservdelar” och en mission kan vara ”Vår mission är att sälja reservdelar till bilmekaniker i hela Sverige”.
  • Affärsmodell: Vad erbjuder företaget och till vem? En affärsmodell utgår från vilket värde dina produkter eller tjänster har för dina kunder (vad betalar dina kunder för?) och ska inkludera din målgrupp, sättet du säljer, relationen till dina kunder, nyckelresurser och aktiviteter, samt företagets kostnadsstruktur och intäkter.
  • Enkel marknadsanalys: I en affärsplan räcker det i princip att beskriva inom vilket geografiskt område och i vilken bransch företaget säljer sina produkter eller tjänster. Du ska även beskriva hur stor branschen är (antal kunder) och hur stor marknadsandel företaget har. Inkludera gärna en prognos för marknadens utveckling över tid, t.ex. de kommande fem åren.
  • Konkurrensanalys: Vilka konkurrenter finns på marknaden, vilka är deras för- och nackdelar och hur stor marknadsandel har de?
  • Finansiell prognos: Sist men inte minst, affärsplanen ska innehålla en finansiell prognos. Prognosen kommer att vara spekulativ, men den visar hur du förväntar dig att företagets ekonomi ska utvecklas.

Vi tillhandahåller gratismallar och information för företagare på vår hemsida, som du kan ta hjälp av när du upprättar affärsplanens olika delar.

Kontakta oss gärna om du har frågor om affärsplaner, eller om ditt företag har behov av affärsutveckling.

Läs mer om hur vi arbetar med vår tjänst affärsutveckling här.

Få tips & fakta om rekonstruktion direkt i inboxen

Prenumerera så skickar vi ett mail varje gång vi publicerat nya, matnyttiga artiklar.