Gå direkt till innehållet

Funderar du på om rekonstruktion är något för ditt företag?

Tveka inte att ställa dina frågor till oss. Det enda vi arbetar med är företagsrekonstruktioner, så vi vet med andra ord det allra mesta om vad som gäller. Hoppas vi hörs!

Affärsutveckling

Hur gör man en lönsamhetsanalys?

I det här blogginlägget berättar vi hur du gör en lönsamhetsanalys. Analysen kan du sedan använda för att förbättra ditt företags marginaler, effektivisera försäljningen och undvika onödiga kostnader. 

Att gå break-even

Det finns flera sätt att genomföra en lönsamhetsanalys och vi kommer att introducera dig för den så kallade nollpunktsanalysen, eller break-even analys som den också kallas. En nollpunktsanalys är en kalkyl som visar hur många enheter företaget måste sälja, och till vilket pris, för att företaget ska vara lönsamt. Det innebär att analysen är användbar för att beräkna försäljning, för prissättning och som kostnadsanalys. En lönsamhetsanalys kan dessutom göras för hela verksamheten, eller bara för en produkt.

Vid en lönsamhetsanalys är det viktigt att bestämma ett tidsintervall för analysen för att få jämförbara siffror. Om produktens styckpris är 100 kr och de totala försäljningsintäkterna för en given månad för just denna produkt är 100 000 kr så innebär det att antalet sålda varor är 1 000 stycken.

Nollpunktsanalysen använder alltså tre olika nyckeltal: pris, kostnader och antal sålda varor. I nollpunktsanalysen delas verksamhetens kostnader in i två kategorier: rörliga kostnader och fasta kostnader. Rörliga kostnader är kopplade direkt till produkten du säljer; ju mer du säljer desto mer kostnader har du. Ett exempel på rörliga kostnader är inköp av matvaror eller råvaror. Fasta kostnader däremot är just fasta och därmed oberoende av din försäljning. Ett exempel på en fast kostnad kan vara företagets lokalhyra; oavsett hur mycket ditt företag säljer eller producerar kommer lokalhyran ändå att vara densamma.

Hur används nollpunktsanalysen?

När du har identifierat priserna, kostnaderna och antalet sålda varor, är det dags att börja räkna. I vårt exempel nedan visar vi hur en specifik produkt kan analyseras.

Säg att du driver en restaurang som bara säljer en maträtt. Priset för en portion av din maträtt är 100 kr och du säljer 1 000 portioner per månad. Din totalförsäljning är alltså 100 000 kr. Hyran och andra fasta kostnader, som till exempel telefoni, uppgår till totalt 50 000 kr per månad. De rörliga kostnaderna, som till exempel ingredienserna som behövs för att tillaga din maträtt, uppgår till 50 kr per portion.

Den totala försäljningen beräknas som antalet sålda varor gånger priset och dina totala kostnader som fasta kostnader + antalet sålda varor gånger rörliga kostnader per portion. Om du säljer för 100 000 kr och dina kostnader är 50 000 kr + 50 000 kr (rörliga kostnader: 1 000 st * 50 kr) är din nollpunkt 1 000 sålda portioner per månad. Eller med andra ord, för varje portion efter de första 1 000 portionerna du säljer gör du vinst.

Hitta lönsamhet

Om du arbetar ensam i restaurangen och inte har kapacitet att laga mer än 1 000 portioner varje månad måste du antingen sänka kostnaderna eller höja priset för att företaget ska gå med vinst. Du kan minska dina rörliga kostnader genom att sluta erbjuda bröd till maten och på så vis sänka kostnaden per portion till 45 kr. Det gör att dina totala kostnader sjunker till 95 000 kr (fasta kostnader = 50 000 kr och rörliga kostnader = 45 000 kr) och att du gör 5 000 kr i vinst per månad.

Vi tar det hela ett steg till; dina 5 000 kr som du nu gjort i vinst ger dig utrymme att anställa en person som kan arbeta i restaurangen vid behov. Tillsammans har ni kapacitet att laga totalt 1 300 portioner per månad. I dagsläget har restaurangen inte tillräckligt många kunder för att sälja 1 300 portioner och du bestämmer dig därför för att sänka priset till 95 kr per portion i förhoppning om att locka till dig några av konkurrenternas kunder.

Du lyckas och restaurangen säljer nu 1 300 portioner per månad! Eftersom din nya medarbetare vill ha lön har dina fasta kostnader ökat till 55 000 kr medan rörliga kostnader fortfarande uppgår till 45 kr per portion och priset har sänkts till 95 kr per portion.

Det innebär att din månad ser ut enligt följande: totala fasta kostnader 55 000 kr, totala rörliga kostnader 58 500 kr och total försäljning 123 500 kr. Nu är din vinst 10 000 kr!

Vill du ha hjälp med analysen?

Som du har sett är lönsamhetsanalysen ett bra verktyg för att få en överblick över verksamhetens lönsamhet och identifiera förbättringsområden och möjligheter. Vi på 180 grader har lång erfarenhet av att hjälpa små- och medelstora företag att utveckla sin lönsamhet och vi hjälper dig gärna. Boka ett möte med oss här.

I vårt mallbibliotek finns även gratismallar som kan hjälpa dig att ta analysera och utveckla ditt företag, och om du är nyfiken på hur vi arbetar med affärsutveckling kan du läsa vidare här.

Lycka till med ditt företagande!

Få tips & fakta om rekonstruktion direkt i inboxen

Prenumerera så skickar vi ett mail varje gång vi publicerat nya, matnyttiga artiklar.