Gå direkt till innehållet

Funderar du på om rekonstruktion är något för ditt företag?

Tveka inte att ställa dina frågor till oss. Det enda vi arbetar med är företagsrekonstruktioner, så vi vet med andra ord det allra mesta om vad som gäller. Hoppas vi hörs!

Affärsutveckling Företagande

Hur vinner jag över mina konkurrenter?

Hur kan du vinna över dina konkurrenter?

Varje affärsmodell utgår från hur ett företag skiljer sig från sina konkurrenter, med andra ord ett företags konkurrensfördel. En konkurrensfördel är helt enkelt de faktorer som gör din verksamhet unik och som I sin tur leder till att kunderna väljer just dina produkter eller tjänster över dina konkurrenter. Vi går igenom hur du kan vinna över dina konkurrenter. 

Namnlös design (12)

Exempel på konkurrensfördelar:

  • Kostnadsfördel

    Dina kostnader som är relaterade till att leverera tjänsten eller varan till kunderna är de lägsta på marknaden. Detta betyder att du alltid kan ha bättre marginaler än dina konkurrenter. Det vill säga, att du tjänar mer för varje produkt du säljer än andra på marknaden. Säg att du har en restaurang och dina kostnader per en portion är 50 kronor medan dina konkurrenter har minst kostnader på 55 kronor. Detta innebär att du har en kostnadsfördel på 5 kronor per portion över dina konkurrenter och kan till exempel ha lägre priser vilket kan leda till ökad försäljning.
  • Kvalitet

    Oavsett om dina kostnader skulle vara högre än konkurrenternas, finns det alltid kunder som är beredda att betala mer för kvaliteten på produkten eller tjänsten. Ett övertag I bättre kvalitet kan leda till mer lojala kunder med en ökad köpkraft. Till exempel, om du som snickare bygger de finaste badrummen med bäst kvalitet, kan du efterfråga ett högre pris. Dina kunder kommer således uppskatta slutresultatet som kommer vara bättre än förväntat.
  • Dina anställda

    Dina anställda är en mycket viktig resurs för ditt företag. Om du och dina anställda jobbar bra ihop, betyder det att ni kan lösa kundernas problem snabbare och effektivare samt ge exakta prisuppskattningar och tidsplaner för er produkt eller tjänst. Att saker och ting går smidigt utan negativa överraskningar, uppskattas oftast högt av kunder och ger företaget en stor konkurrensfördel.
  • Rykte

    Ett företags rykte är något som är subjektivt och tar tid att bygga upp. Ryktet beskriver hur väl din verksamhet uppfattas på marknaden och bara ditt namn kan leda till att du får mer uppdrag än andra. Bra sätt att förbättra sitt rykte är att försöka få bra recensioner på bransch relaterade webbsidor, t.ex. Offerta inom byggbranschen, vilket gör att nya kunder kan lita på din förmåga att leverera produkten eller tjänsten.

 
Hur identifierar jag mina konkurrensfördelar?

Beroende på vilken bransch du är verksam I finns det en variation av konkurrensfördelar och det viktigaste att beakta är att de ska vara unika för just ditt företag. Utmaningen med konkurrensfördelar är att se till att de är svåra att imitera för en konkurrent eftersom det förbättrar din chans att kunna behålla din position på marknaden. Därmed är det relevant att arbeta aktivt med att hitta nya konkurrensfördelar och förbättra det som gör företaget unikt. För att vinna över konkurrenterna är det även lika viktigt att kommunicera fördelarna till kunderna för att säkerställa att de även kommer att välja att handla från ditt företag I framtiden.

Vill du läsa mer om affärsmodeller? 
affärsmodell

Vi på 180 grader har en lång erfarenhet av att hjälpa små- och medelstora företag att förbättra sin verksamhet.

Har du funderingar kring hur du kan utnyttja dina konkurrensfördelar? Tveka inte att kontakta oss här.

Vi erbjuder också gratismallar som kan hjälpa dig att ta ditt företagande till nästa steg.

 

Kombinerad logga (7)T

Få tips & fakta om rekonstruktion direkt i inboxen

Prenumerera så skickar vi ett mail varje gång vi publicerat nya, matnyttiga artiklar.